Každý podnikateľ v začiatkoch svojho podnikania rieši mnohé povinnosti. Jednou z tých najdôležitejších je aj používanie registračnej pokladne a s tým spojená evidencia tržieb. Povinnosť každého podnikateľa evidovať svoje tržby upravuje zákon 298/2008 Z.z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice (ERP). Na základe tohto zákona má, až na pár výnimiek každý podnikateľ povinnosť evidovať svoje tržby a zasielať ich na portál Finančnej správy (ďalej FS). Čo je to eKasa, ako funguje odosielanie tržieb na Finančnú správu a aké sú výnimky používania eKasy? Prečítajte si článok a dozviete sa viac.
Čo je vlastne eKasa?
eKasa alebo ORP (Online registračná pokladnica) je každá pokladnica, ktorá je napojená na portál Finančnej správy a podnikateľ tak môže zaznamenávať svoje tržby a následne ich zasielať na portál FS. Ak chce byť dodávateľ pokladníc napojený na portál FS a predávať certifikované pokladnice, musí splniť požiadavky na ERP a prejsť certifikáciou. Na slovenskom trhu je ich mnoho a jedným z nich je aj Papaya POS. Všetky si môžete pozrieť napríklad na webe Finančnej správy.
Každá eKasa má zabudované CHDÚ alebo chránené dátové úložisko, kde sa uchovávajú všetky transakcie a tržby, ktoré prejdú pokladňou. Zabraňujú tak nekalým praktikám podnikateľov, ktorí zámerne neevidujú svoje tržby. Vďaka CHDÚ sa celá evidencia tržieb zasiela na portál FS vždy, keď je pokladnica online – to znamená, že aj v prípade, ak pokladňa nie je pripojená na internet, podnikateľ sa nemusí obávať, že sa jeho evidencia tržieb neodošle na Finančnú správu.
TIP: Ak máte svoj vlastný registračný program, ktorý dlhodobo používate, zákon o využívaní ERP taktiež upravuje a myslí aj na túto situáciu. Pripojená samostatná fiškálna tlačiareň je v tomto prípade taktiež dostačujúcim doplnkom, ako byť v súlade so zákonom.
VRP alebo alternatíva k eKasa pokladnici
Virtuálna registračná pokladnica (VRP) je bezplatnou aplikáciou Finančnej správy a je prijateľnou alternatívou eKasy. Je možné ju využívať na mobile či tablete a spolu s eKasa tlačiarňou je tak podnikateľ v súlade so zákonom o používaní ERP. Využívanie VRP však má aj svoje úskalia – musí byť neustále online, je vhodná iba pre malých podnikateľov s menším množstvom tovaru a podobne. Viac k tejto téme sme sa venovali v našom predošlom článku.
Kto má povinnosť využívať eKasa pokladňu a kto má výnimku?
Povinnosť využívať eKasu má každý podnikateľ, ktorý:
– prijíma platby z predaja tovaru alebo z poskytovania služieb na predajnom mieste na území SR v hotovosti alebo iným platobným prostriedkom, ktorý nahrádza hotovosť,
– prijíma platby bezhotovostným prevodom na svoj účet,
– prijíma platby ako preddavok.
Povinnosť zaznamenávať svoje tržby podľa zákona nemá podnikateľ, ktorý je v likvidácii alebo na ktorého bol vyhlásený konkurz.
Kto má výnimku z používania eKasy?
Povinnosť využívania eKasy podľa tohto zákona sa nevzťahuje na predaj:
– Cenín
– Mincí z drahých kovov
– Poštových cenín na filatelistických burzách
– Tovaru prostredníctvom predajných automatov
– Tovaru na dobierku
– Doplnkového tovaru súvisiaceho s poskytovaním poštových služieb
– Tovaru súvisiaceho s poskytovaním doplnkových služieb vo vozidlách železničnej a autobusovej dopravy, v leteckej a vodnej doprave
– Živých zvierat okrem akváriových rybičiek, exotického vtáctva, exotických zvierat, hadov, škrečkov a iných hlodavcov
– Tovaru predávaného vo vysokohorských zariadeniach, ktoré sú bez napojenia na cestnú sieť a verejnú rozvodovú sieť elektrickej energie
– Tovaru vyrobeného v rámci praktického vyučovania žiakov
Taktiež sa tento zákon nevzťahuje na služby poskytované:
– Fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím (neplatí, ak za takúto osobu prijíma tržby fyzická osoba, ktorá nie je fyzickou osobou s ŤZP)
– Vo vysokohorských zariadeniach, ktoré sú bez napojenia na cestnú sieť a verejnú rozvodovú sieť elektrickej energie
– V rámci praktického vyučovania žiakov
– Prostredníctvom predajných automatov
Aké ďalšie povinnosti ukladá zákon?
Vklad a Výber hotovosti do/z pokladnice – každý vklad a výber hotovosti do pokladnice musí byť taktiež zaevidovaný v rámci ERP s vyhotovením dokladu ako „VKLAD“ a „VÝBER“. Viac k tejto téme sme sa venovali v našom článku.
Neplatný doklad – označiť každý doklad ako „NEPLATNÝ DOKLAD“ v prípade, ak ho zaznamenáva v rámci skúšobnej prevádzky, po uvedení ERP do prevádzky alebo po jej oprave, v rámci zaškolenia inej osoby alebo doklady, za ktoré nie je prijatá platba
Po zaevidovaní tržby ihneď odovzdať kupujúcemu pokladničný doklad (Tomu, čo všetko musí obsahovať pokladničný doklad sme sa venovali v našom predošlom článku)
Kedy má eshop povinnosť využívať eKasu?
Podnikateľ, ktorý prevádzkuje internetový obchod je povinný využívať eKasu v prípade, že za zakúpený tovar obdržal hotovosť alebo iné platobné prostriedky nahrádzajúce hotovosť (napr. prijal platbu kartou).
Ide o situácie, kedy si spotrebiteľ objednal tovar na internetovom obchode a ako možnosť doručenia si zvolil osobný odber priamo na predajnom mieste alebo ak si tovar (napr. donáška jedla) objednal priamo k sebe domov, kde následne na dobierku zaplatí pri preberaní tovaru.
V akých situáciách eshop nemusí zaznamenávať svoje tržby pomocou eKasy?
Podnikateľ nemá povinnosť využívať eKasu a zaznamenávať svoje tržby v prípade, ak bol tovar:
Zaplatený bezhotovostne – prostredníctvom internet bankingu alebo bankovým prevodom na účet
Ak bola platba za tovar prevzatá inou osobou – kuriérom, prepravcom či na pošte
Zdroj:
eKasa riešenia z našej ponuky obsahujú veľké množstvo funkcií. Ak sa neviete rozhodnúť, nechajte nám kontakt pre nezáväznú ponuku. Spolu vyberieme najlepšie riešenie, ktoré sa hodí práve do vašej prevádzky.
Odoslaním formulára súhlasíte so spracovaním osobných údajov.